اخبار مدرسه

چگونه در آزمون های تستی نمره منفی نگیریم؟

تاریخ انتشار : 1395/11/6

مشاور پایه چهارم دبیرستان علامه طباطبایی- واحد پاسداران (دوره دوم) با تشریح روش های تست زنی گفت: «روش غلط مطالعه، عجله در خواندن سؤال يا جواب، روش غلط تست زدن، شانسي زدن تست، بي‌دقتي يا خطاهاي ذهني غيرارادي از عوامل مهم کسب نمره منفی در آزمون های تستی است.»

مشاور پایه چهارم دبیرستان علامه طباطبایی- واحد پاسداران (دوره دوم) با تشریح روش های تست زنی گفت: «روش غلط مطالعه، عجله در خواندن سؤال يا جواب، روش غلط تست زدن، شانسي زدن تست، بي‌دقتي يا خطاهاي ذهني غيرارادي از عوامل مهم کسب نمره منفی در آزمون‌های تستی است.»

به گزارش روابط عمومی واحد پاسداران (دوره دوم)، مشاور پایه چهارم دبیرستان مدرسه در گفت و گویی با «وب سایت علامه»، نکاتی را برای موفقیت در آزمون های تستی به ویژه کنکور برای دانش آموزان تشریح کرده است که متن آن را می خوانید:

  • آيا در هنگام آزمون‌ها يا كنكور مي‌توانیم برخلاف ترتيب دفترچه به سوالات پاسخ دهیم يا باید به همان ترتیب دفترچه عمل کنیم؟
  • سعي كنيد به هيچ عنوان ترتيب درس‌ها را در دفترچه به هم نزنيد، چون باعث اتلاف وقت زياد شما مي‌شود. در ضمن اين دروس بر مبناي اصول روان‌شناسي مرتب شده‌اند.
  • اگر وقت پيشنهادي يك درس تمام شد و تعداد سؤال باقي ماند آيا دانش آموز بايد سراغ درس بعدي برود يا اين كه به بقيه‌ سؤال‌هاي همان درس جواب دهد؟
  • بهتر است سراغ درس بعدي برويد، سعي كنيد در درس‌هاي بعدي وقت ذخيره كنيد و در پايان اگر وقت اضافه داشتيد دوباره به همان درس بازگرديد البته ضرايب دروس هم مدنظرتان باشد.
  • چرا دانش آموزان گاهی با زدن درصد بالا در بعضي از دروس تراز بالايي كسب نمي‌كنند؟
  • در بعضي از دروس ممكن است سطح سؤال‌ها به گونه‌اي باشد كه تعداد زيادي از داوطلبان درصد بالا زده باشند. بنابراين در درسي مانند معارف اسلامي كسب درصد 50 تراز خوبي كسب نمي‌كند اما ممكن است با درصد 50 در درس رياضي تراز عالي به دست آورد. زيرا در درس رياضي بيش‌تر دانش‌آموزان نمره‌ كم‌تر از 50% كسب مي‌كنند.
  • اگر در دو آزمون گذشته درصد جواب‌هاي درست دانش آموز بالا رفته ولي ترازش چندان تغييري نكرده است علتش چه می تواند باشد؟
  • مطمئناً آن دانش آموز پيشرفت داشته است ولي به دليل اين كه بقيه‌ي داوطلبان هم پيشرفت كرده‌اند ترازش تغيير چنداني نكرده و در حقيقت دانش آموز با سرعت متوسط كل داوطلبان در حال پيشرفت بوده است.
  •  آيا مي‌توان با توجه به ضريب بالاي درس‌هاي اختصاصي، زمان بيشتري را به اين درس‌ها اختصاص داد و به درس‌هاي عمومي كم‌تر اهميت داد؟
  • اگرچه ضريب درس‌هاي اختصاصي بيش‌تر است اما درس‌هاي عمومي نيز از اهميت ويژه‌اي برخوردار هستند. ساعت مطالعه درس‌هاي اختصاصي و عمومي بايد متعادل باشد. اگر حدوداً هفته‌اي 35 ساعت درس مي‌خوانيد بايد حدود 24 ساعت دروس اختصاصي و حدود 11 ساعت دروس عمومي را بخوانيد.
  •  به نظر شما دلايل نمره منفي زياد در یک آزمون چیست؟
  • دانش آموزان عموما به خاطر روش غلط مطالعه، عجله در خواندن سؤال يا جواب، روش غلط تست زدن، شانسي زدن تست، بي‌دقتي يا خطاهاي ذهني غيرارادي نمره منفی کسب می کنند.