در نیاوران؛ مدرسه ساخته ایم برای زندگی بچه ها

* با رویکرد آموشی و تربیتی پیش دبستان و دبستان نیاوران آشنا شوید

 

سالیان سال است که شعار « مدرسه خانه دوم ماست» بر سر زبان‌هاست و از تبلیغات شهری تا رسانه‌های مختلف بارها این جمله را شنیده‌ایم اما وقت آن رسیده است که شعار « مدرسه خانه است و خانه مدرسه» را اساس سیاست‌گذاری‌هایمان قرار دهیم تا زمینه رشد و یادگیری فرزندانمان در هر مکانی را فراهم کرده باشیم. در حقیقت راهبرد «همه‌جا می‌توان یاد گرفت» این آگاهی را در ما تقویت می‌کند که درس‌های زندگی دست‌کمی از متون مصوب آموزشی ندارد. توجه به این نکته که ما تمام آنچه که می‌دانیم و آموخته‌ایم را در فرآیند «زندگی» کسب کرده‌ایم، ما را بر آن می‌دارد تا با نگاهی آگاهانه و انتخاب‌گرانه به مقوله زندگی بنگریم و فرایند زندگی را فرصتی برای بازآفرینی شخصیت و انتخاب‌های آگاهانه در نظر داشته باشیم. در واقع مدرسه‌ی زندگی به دنبال دانشی است که به کار بیاید، مناسب زمانه باشد و بتوان به عنوان ابزار از آن سود گرفت.

 

نگرش ما نسبت به انسان چگونه است؟

در مدرسه‌ی زندگی، معلم دانش‌آموز و اولیای دانش‌آموزان تاثیر متقابلی در ارکان مدرسه دارند و نقش آنها در تمام زمینه‌ها تعیین کننده است. در این مسیر باید شان و شخصیت، توانایی‌ها و استعداد هر سه رکن مورد نظر قرار گیرد تا بتوان هدف تعلیم و تربیت را به درستی و به نحو احسنت به سرانجام رساند. مسئله مهمی که در مدرسه‌ی زندگی به آن توجه می‌شود نگرش ما به آموزش و پرورش، تعلیم و تربیتی است که انسان را موضوع اصلی خود تلقی می‌کند و بر اساس نیازهای حقیقی او زمینه رشد و بالندگی و بروز استعدادهای ذاتی انسان را فراهم می‌کند. لذا پرداختن همه‌جانبه و ایجاد نظامی جامع برای آموزش و پرورش توام با مهارت، امری ضروری به نظر می‌رسد. از گذشته تاکنون یکی از دغدغه‌های مهم و اساسی خانواده‌ها سپردن فرزندان به مدارسی است که به طور توامان بعد علمی، فرهنگی، هنری، ورزشی و تربیتی را در دستور کار خود قرار داده‌اند و با جذب دانش‌آموزان از طریق برنامه‌ریزی مشخص در پی رسیدن به اهدافی مشخص هستند. بر همین اساس مدیران مجموعه علامه طباطبایی با حدود ربع قرن سابقه خدمت در نظام تعلیم و تربیت و با هدف تربیت آینده‌سازان میهن عزیزمان اقدام به راه اندازی «دبستان علامه طباطبایی - مدرسه زندگی» در محدوده منطقه 1 آموزش و پرورش کرده‌اند.

 

مهمترین برنامه ها و فعالیت هایمان چیست؟

اهم برنامه‌ها و فعالیت‌های دبستان علامه طباطبایی منطقه 1 را می‌توان در 3 حوزه دانش و آگاهی، مهارتی و بینش و نگرش تقسیم بندی کرد و نکته‌ای که باید در مورد تمام این حوزه‌ها به آن اشاره کرد استفاده از روش‌های نوین و خلاقانه برای آموزش و عمق‌بخشی بر یادگیری کودکان است. در ادامه شما را با این سه حوزه بیشتر آشنا می‌کنیم.

1- حيطه دانش و آگاهی

دانستني‌ها آن دسته از اطلاعات كلي و اوليه‌اي است كه در زندگي روزمره و آينده كودكان كاربرد دارد. مانند: شناخت حواس پنجگانه، تلفظ صحيح كلمات، آشنایی با محيط زندگي، آشنايي با مفاهيم اساسي آموزشي ( رياضي، علوم، گسترش گنجينه لغات و .غیره)، شناخت آداب و رسوم، آشنايي با بهداشت فردي و رعايت نكات ايمني شناخت مقررات و قوانين اجتماعي.

2- مهارت

 کودکان ما باید در پایان دوران دبستان مهارت‌های ضروری برای ورود به اجتماع، تعاملات میان فردی و گروهی را کسب کرده باشند که کاهلی در مورد هر کدام از این موارد می‌تواند در شخصیت و آینده فرد تاثیرات منفی و مخربی به جای گذارد. مهارت مشاهده و استفاده از حواس پنجگانه، برقراري ارتباط موثر، كاربرد ابزارهای تعاملی و گفتگو از جمله مهارت‌هایی است که در این مدرسه بر یادگیری آنها تاکید می‌شود.

3- نگرش‌ها

نگرش‌ها كه بخش مهمی از کاربرد مهارتهاي زبانی و زندگي هستند در مدرسه زندگی علامه اهمیت بسیاری دارند. از نگرش‌هایی که بر آموزش آن تاکید داریم می‌توان به نوع‌دوستي، مسئوليت‌پذيري، رعايت آداب و رسوم، همكاري، تعامل و كمك به ديگران، احترام به حقوق افراد، صبر و حوصله، تقويت اعتماد به نفس است. از جسم تا روان، در دبستان علامه طباطبایی - واحد نیاوران فوق‌برنامه‌هایی برای دانش‌آموزان در نظر گرفته شده تا بتوانیم فرزندانمان را در همه ابعاد تقویت کنیم.

 

بعد از درس، چه برنامه هایی در مدرسه اجرا می شود؟

- زبان انگلیسی:  آموزش بر اساس بازی و role play طبق روش‌ها و متد روز دنیا در کلاس‌های سطح‌بندی شده.

- ورزش: نگاه تخصصی و علمی به مقوله ورزش، آموزش تخصصی رشته‌های ورزشی با محوریت آمادگی جسمانی و یادگیری مهارت‌های نظری و عملی.

- هنر: نگاه تخصصی به مقوله هنر، کشف استعدادهای هنری و علاقه‌مند کردن دانش‌آموزان به فعالیت‌های هنری در قالب تشکیل کانون هنری در رشته‌های مختلف هنری.

- سرود و موسیقی: تشکیل گروه سرود و آموزش مقدمات موسیقی با هدف پرورش هوش موسیقایی برای تشخیص تصانیف و آهنگ‌های موزون و لذت بردن از موسیقی، شرکت در مسابقات سرود دانش‌آموزی در سطح مجتمع و منطقه.

- تئاتر و نمایش: سپردن نقش‌ها و بازی خلاقانه با هدف آموزش مهارت‌های زندگی به دانش‌آموزان و شرکت در مسابقات تئاتر دانش‌آموزی در سطح مجتمع و منطقه.

- کارسوق: برگزاری کارسوق‌های علمی در رشته‌های مختلف تجربی و مهندسی، با محوریت بازی مانند کارسوق اقتصادی با هدف آموزش مدیریت هزینه ها، صرفه جویی در هزینه، پس‌انداز و غیره

- فلسفه برای کودکان: آموزش تفکر انتقادی و مهارت‌های گفتگو و برقراری ارتباط و نیز روش تفکر خلاق با بهره‌مندی از اساتید فلسفه برای کودکان که نقش تسهیل‌گری در روند یادگیری را بر عهده دارند

- اردوها: برگزاری اردوهای علمی، فرهنگی، هنری، تفریحی و ورزشی با توجه به نیاز دانش‌آموزان در فضاهای استاندارد تربیتی

آموزش لگو و چرتکه: این با هدف رشد همه‌جانبه ذهنی و مهارتی دانش‌آموزان.

- سلامت جسمانی: حضور پزشک مدرسه و معاینه دوره‌ای دانش‌آموزان، کنترل رشد( قد و وزن) و ارائه مشاوره‌های پزشکی به دانش‌آموزان و خانواده‌ها.

- سلامت روان: حضور روان‌شناس کودک در مدرسه با هدف برگزاری کارگاه‌های مختلف آموزشی از جمله کارگاه مهارت‌های زندگی، سنجش و پايش وضعيت روحي ورواني دانش‌آموزان، تشكيل پرونده سلامت براي دانش‌آموزان، برگزاري آزمون‌هاي استاندارد شخصیت و استعداد به فراخور وضع دانش‌آموزان، برگزاري جلسات مشاوره فردي وگروهي براي دانش‌آموزان، همكاران و أوليا، پيگيري مشكلات دانش‌آموزان تا حصول نتيجه مطلوب.

 

از چه امکاتاتی بهره می بریم؟

دبستان علاومه طباطبایی- واحد نیاوران تلاش کرده است تا مدرسه را چونان خانه شان برای بچه ها آماده کند. بنابراین تمام امکانات را آماده کرده ایم تا بچه ها در مدرسه احساس آرامش  و راحتی بیشتری کنند. در عین حال با تمهید امکانات لازم تلاش کرده ایم تا نیازهای آموزشی و تفریحی بچه ها را به بهترین شکل ممکن برآورده نماییم.  مدرسه دارای امکانات کلاسی مناسب، کتابخانه مناسب گروه سنتی دبستان و پیش دبستان، آزمایشگاه مجهز، کارگاه و فضای بازی مناسب است.