آشنایی با مدرسه

آموزش با راهبردهای چهارگانه و مهارت‌محور

پیش دبستان و دبستان دخترانه - واحد تجریش

* دختران علامه‌ای واحد تجریش در کلاس‌های یوگا و لِگو شرکت می‌کنند

پیش‌دبستان و دبستان علامه طباطبایی – واحد تجریش از مهرماه امسال آغاز به کار کرده است. این واحد آموزشی، در اولین سال تاسیس و آغاز فعالیت، از تجربه 26 ساله مجتمع فرهنگی، آموزشی علامه طباطبایی در تعلیم و تربیت بهره می‌برد. شورای مدرسه برای سال تحصیلی 98-97 چهار اصل را به عنوان راهبردهای آموزشی در نظر گرفته است. هر کدام از این راهبردها ناظر بر یکی از جنبه‌های تعلیم و تربیت کودکان هستند و باعث رشد و پیشرفت کودکان در ابعاد مختلف زندگی می شوند.

امنیت روانی، اولین و مهمترین راهبرد

اولین راهبرد در واحد تجریش «ایجاد محیط امن از نظر روانی» است. اگر کودک نسبت به محیط و افراد حاضر در آن احساس تعلق نماید، نه تنها بد رفتاری احتمالی نخواهد داشت بلکه فضایی برای رشد شخصیتش فراهم می‌شود. در همین راستا، کارگاه «تربیت سالم» برای معلمان دبستان های علامه طباطبایی از جمله واحد تجریش در طول تابستان برگزار شده است. در این کارگاه موضوعاتی همچون مفاهیم تربیت سالم، انضباط مثبت در کلاس درس، شناخت دنیای کودکان، بدرفتاری و دلایل آن، تنبیه و تشویق، ارتباط قبل از اصلاح، پیامد طبیعی و منطقی و حل مسئله مورد بحث قرار گرفت.

«نشست کلاسی» عنوان فعالیتی است که برای پیاده‌سازی آموزه‌های کارگاه تربیت سالم برگزار می‌شود. دانش‌آموزان در نشست‌های کلاسی می‌آموزند چطور اظهار نظر کنند، با دیدگاه‌های مخالف مواجه شوند و مسائل و چالش‌ها را خود برطرف کنند. معلم به عنوان هدایتگر درکنار آنها است و سیر کلی نشست‌ها را مشخص می‌کند.

مهارت زندگی در عصر شتاب‌زدگی

عصر امروز دوران تفکر سطحی، شتاب‌زده و پر سرعت است. دانشمندان پیش بینی کرده‌اند که به زودی سرعت فراگیری ذهن بشر به جایی می‌رسد که قادر است تمام علوم عالم را ظرف مدت کوتاه تر از چهل و هشت ساعت فرا بگیرد. در نتیجه یک وجه مهم از تعلیم و تربیت در عصر حاضر تربیت کودکانی است که در این دنیای سطحی و شتابزده و پر سرعت بتوانند درست فکر کنند و درست انتخاب نمایند. بر این اساس کلاس‌های فلسفه برای کودکان و مهارت‌های زندگی به عنوان راهبرد دوم در تربیت نوآموزان مطرح می‌شود. مبنای برنامه ریزی واحد تجریش بعد از ایجاد محیط امن روانی، «تقویت مهارت های تفکر، اندیشه ورزی و حل مسئله» است. کودک در این کلاس توانایی گرفتن تصمیم درست در لحظه را فرا می‌گیرد. نشست‌های کلاسی که به آن اشاره شد، قضاوت صحیح را به کودکان می‌آموزند و مکمل فبک (فلسفه برای کودکان) هستند.

مبنا و هدف کلاس های فبک تقویت مهارتهای تفکر چند بعدی (تفکر نقاد، خلاق و مراقبتی) می باشد. نفکر نقاد شامل مهارت دلیل آوری، استدلال سازی، ارزیابی استدلال، استنتاج و ... است که از طریق داستان خوانی و استخراج مفهوم و بحث و گفتگوی جمعی در کلاس صورت می گیرد. در کلاس فلسفه برای کودکان، سه گونه تفکر نقاد، خلاق و مراقبتی به نوآموزان آموزش داده می‌شود. تفکر خلاق مهارت حل مسئله و پیدا کردن راه حل‌های جدید و تغییر زاویه دید نسبت به مسائل را هدف قرار می‌دهد. تفکر مراقبتی نیز به موضوعاتی مانند احترام به دیدگاه‌های دیگران، تعامل و همدلی و ... می‌پردازد. این موارد در کنار هم تحت انجام بازی‌ها و فعالیت‌ها و خواندن داستان‌ها به کودک ارائه می‌شود.

مشارکت دانش آموزان در امر آموزش

پس از ایجاد فضای امن و پرورش تفکر، کودکان از نظر آموزشی به سطح مطلوبی که مد نظر مجتمع علامه طباطبایی و آموزش و پرورش است می‌رسند، بدون این که فشار درسی به آنها وارد شود. «توجه جدی به سطح مطلوب آموزش در چارچوب نظام آموزش و پرورش» سومین راهبرد واحد تجریش است که بخش عمده‌ای از فعالیت‌های کلاسی و آموزش را به خود اختصاص می‌دهد.

«یادگیری مشارکتی» راهبرد دیگر پیش دبستان و دبستان دخترانه علامه طباطبایی- واحد تجریش است. نحوه نشستن و قرارگیری میزها در کلاس به گونه‌ای است که کودکان همه در امر یادگیری مشارکت فعال داشته باشند. هر دانش آموز در طول سال تحصیلی یک یا چند پروژه ارائه می‌دهد. او از طریق انجام پروژه با روش‌های پژوهش و تحقیق آشنا می‌شود و اعتماد به نفس ارائه مطلب را پیدا می‌کند.

برگزاری کلاس یوگا و لِگو

کلاس های فوق برنامه متنوعی برای دختران علامه‌ای در واحد تجریش در نظر گرفته شده که مکمل اجرای هرچه بهتر چهار راهبرد اشاره شده است. از جمله این فعالیت‌های فوق برنامه می‌توان به کلاس یوگا اشاره کرد. کلاس یوگا به دو دلیل در برنامه سال تحصیلی 98-97 گنجانده شده است. اول کمک به خودکنترلی و کاهش عدم تمرکز و شتاب‌زدگی کودکان و دوم شکل‌گیری و حفظ درست اندام واره کودکان از طریق انجام حرکت‌های یوگا و اصلاح مشکلات ستون فقرات و درست نشستن و درست ایستادن و غیره. کلاس لگو نیز یکی دیگر از فعالیت‌های فوق برنامه در واحد تجریش است که باعث تقویت تفکر خلاق و مهارت حل مسئله و تقویت هوش تجسمی - فضایی از طریق تبدیل تفکر انتزاعی به عینی می گردد.

ساختمان پیش‌دبستان و دبستان علامه طباطبایی – واحد تجریش با بهره‌گیری از به روز ترین استانداردهای ساخت مکان‌های آموزشی ، مناسب سن و سال نوآموزان بازسازی شده است. برای هر پایه یک کلاس درس نظر گرفته شده که حداکثر پذیرای 16 دانش‌آموز است. از رنگ‌های شاد و متنوع در رنگ آمیزی درها و دیوارها، نرده‌ها و پرده‌ها و دیگر فضاهای ساختمان مدرسه استفاده شده است. میزهای دو نفره موجود در کلاس‌ها باعث می‌شود تا دختران علامه‌ای تعامل با یکدیگر را یاد بگیرند و بیاموزند که از یک فضای مشترک چطور استفاده کنند. حیاط مدرسه با چمن مصنوعی مفرش شده که ضمن کاهش آسیب‌های فیزیکی، حس حضور در طبیعت و در نتیجه آرامش را به کودکان القا می‌کند. اتاقی تحت عنوان کتابخانه در واحد تجریش وجود ندارد بلکه یکی از سالن‌های مدرسه کارکرد کتابخانه هم دارد تا دانش آموزان هر زمان که مایل بودند به سراغ کتاب ها بروند، آنها را ورق زده و مطالعه کنند و هر جا که می خواهند با خود ببرند تا هرچه بیشتر با فرهنگ کتاب و کتابخوانی انس بگیرند. در واقع می توان گفت که پیش‌دبستان و دبستان دخترانه علامه طباطبایی- واحد تجریش یک کتابخانه بدون دیوار است.