آشنایی با مدرسه

"مدرسه حرفه ای ها"

دبیرستان پسرانه دوره اول - واحد میرداماد

* برنامه‌‌‌ریزی‌‌‌های دبیرستان دوره اول علامه طباطبایی- واحد میرداماد قبل از شروع سال تحصیل  آغاز می‌‌‌شود.

اعتماد بين دانش‌‌‌آموزان، معلمان و کادر اجرايي مدرسه باعث مي‌‌‌شود امور تحصيلي، در حوزه‌‌‌هاي آموزشي، پژوهشي و فرهنگي به بهترين شکل پيش رود. دانش‌‌‌آموزان در چنين مدرسه‌‌‌اي، فضايي شاد و سرزنده را تجربه مي‌‌‌کنند. تحصيل در فضايي شاداب، همراه با اعتماد و دوستي معيار اصلي رويکردهاي آموزشي و پرورشي دبيرستان دوره اول علامه طباطبايي - واحد ميرداماد بوده که سبب موفقيت‌هاي بسياري براي دانش‌‌‌آموزان اين مدرسه شده است. واحد ميرداماد با 12 کلاس درس، سايت، کارگاه و آزمايشگاه، به دنبال آموزش دانش‌‌‌آموزاني است که «فکرهاي بزرگ» در سر دارند.

برنامه‌‌‌ريزي از ماه‌‌‌ها قبل

 براي اينکه دانش‌‌‌آموزان واحد ميرداماد در آغاز سال تحصيلي کمبودي نداشته باشند و آموزش آن‌ها به بهترين شکل انجام شود، آماده‌‌‌سازي و برنامه‌‌‌ريزي‌‌‌ها از اسفند سال قبل شروع مي‌‌‌شود. در اين برنامه‌‌‌ريزي، عوامل متعددي مورد توجه قرار مي‌‌‌گيرند. ارزيابي مستمر دبيران، نظرسنجي درباره روش آموزشي آن‌ها، تحليل برنامه‌‌‌هاي آموزشي و نتايج آن‌ها، کيفيت و شرايط برگزاري اردوها و مسابقات مختلف از جمله اين بررسي‌‌‌هاست. با اين ارزيابي‌‌‌هاست که برنامه‌ريزي سال جديد انجام مي‌‌‌شود. چنين رويکردي در واحد ميرداماد باعث مي‌شود رسيدن به اهداف، در طول سال تحصيلي به دقيق‌‌‌ترين شکل انجام شود.

رشد علمي مستمر

آمادگي علمي دانش‌‌‌آموزان ميردامادي به دو صورت مستمر و برگزاري آزمون سنجيده مي‌‌‌شود. دانش‌‌‌آموزان اين مدرسه در مدت زمان مقرري تا برگزاري هر آزمون کلاسي، پايه‌‌‌اي و هماهنگ، طبق بودجه‌‌‌بندي که مشاوران مشخص مي‌‌‌کنند، به مطالعه درس‌‌‌ها مي‌پردازند. براي دانش‌آموزان برنامه مطالعاتي روزانه در نظر گرفته شده است که مطابق با آن درس مي‌‌‌خوانند. برگزاري آزمون‌‌‌هاي هفتگي و پرسش‌‌‌‌‌‌هاي کلاسي از ديگر برنامه‌هاي دبيرستان واحد ميرداماد براي آمادگي آزمون‌هاي هماهنگ است. بعد از هر آزمون‌ کارنامه به دانش‌آموزان داده مي‌‌‌شود و مشاوران پايه‌‌‌هاي تحصيلي مختلف با توجه به نتايج دانش‌‌‌آموزان، براي هفته آينده برنامه‌‌‌ريزي هاي ويژه انجام مي‌‌‌دهند. اين کار باعث مي‌‌‌شود روند پيشرفت ميردامادي‌‌‌ها به صورت مستمر و هفتگي ادامه پيدا کند.

آموزش مهارت‌‌‌هاي مختلف

پيگيري امور پرورشي، شناخت استعدادها و کمک به رشد خلاقيت نوجوانان، از اولويت‌هاي واحد ميرداماد است. آموزش مهارت‌هاي مختلف در جهت علاقه‌مندي دانش‌آموزان سبب پرورش توانمندي‌‌‌هاي آنان مي‌شود. عکاسي، پتينه، رزين، هوانوردي، اوريگامي، تئاتر، سرود، خوشنويسي و معرق رشته‌هايي هستند که بدين منظور در دبيرستان دوره اول علامه طباطبايي - واحد ميرداماد تدريس مي‌شوند و دانش‌آموزان با انتخاب يکي از اين رشته‌ها در طول سال تحصيلي، حداقل يک مهارت کسب مي‌‌‌کنند.

ورزش و اردو براي سلامتي و نشاط

در واحد ميرداماد ورزش مانند ديگر درس‌‌‌ها مهم است و دانش‌‌‌آموزان آن را جدي مي‌‌‌گيرند. در اين مدرسه بدمينتون، فوتسال، واليبال، بسکتبال، تنيس روي ميز و شطرنج به دانش‌‌‌آموزان آموزش داده مي‌‌‌شود. آموزش اين رشته‌‌‌ها به صورت تخصصي است يعني علاوه بر اينکه دانش‌‌‌آموزان در زنگ‌‌‌هاي ورزش به بازي و تفريح مي‌‌‌پردازند، تکنيک‌ها و تاکتيک‌هاي اين رشته‌‌‌هاي ورزشي هم به آن‌ها آموزش داده مي‌‌‌شود. برگزاري اردوها هم يکي از مهمترين برنامه‌‌‌هاي ديگر اين واحد است. ردوهاي درون شهري و بيرون شهري، باعث مي‌شود رفاقت و دوستي بين دانش‌آموزان بيشتر شود. اردوهاي تفريحي ضمن تقويت روحيه جمعي، انگيزه و انرژي دانش‌‌‌آموزان در طول سال تحصيلي را افزايش مي‌‌‌دهد.

تدریس رشته‌‌‌هاي پژوهشي

رويکرد پژوهشي يکي از محورهاي مهم پيشرفت و توسعه پايدار است. به همين منظور تشکيل تيم‌‌‌هاي علمي و پژوهشي در دبيرستان دوره اول علامه طباطبايي - واحد ميرداماد از سياست‌‌‌هاي موفق اين واحد است. اين تيم‌ها در زنگ‌‌‌هاي پژوهش و در رشته‌‌‌هاي مختلف فعاليت مي‌‌‌کنند و ماحصل آن‌، حضور موفقيت‌‌‌آميز در مسابقات علمي داخل و خارج کشور است. رشته‌هاي رباتيک، نانو، هوافضا و نجوم در زنگ پژوهش به دانش‌آموزان مدرسه تدريس مي‌شود. دانش‌آموزان با توجه به علاقه‌ خود يکي از رشته‌هاي ذکر شده را انتخاب مي‌‌‌کنند و در طول سال در آن رشته آموزش مي‌بينند. مجموع اين فعاليت‌‌‌ها باعث شده است که دانش‌آموزان اين مدرسه در رشته‌‌‌هاي مختلف موفقيت‌‌‌هاي استاني، کشوري و جهاني مقام به‌دست آورند.

آييننامه فرهنگي مدرسه چيست؟

هدف اصلي مديريت واحد ميرداماد داشتن فرزنداني است که در حين گذر از مراحل رشد از کودکي تا بزرگسالي، مسئوليت‌هاي متناسب با هر يک از اين مراحل را درک کنند و از عوارض ناشي از عدم احساس مسئوليت و بي‌‌‌تفاوتي در امان باشند. به اين منظور آيين‌‌‌نامه فرهنگي در مدرسه تنظيم شده‌است و بر اساس آن، هر سال مبنايي براي فعاليت‌هاي پرورشي انتخاب می‌شود. مبناي فعاليت‌‌‌هاي پرورشي سال تحصيلي 96-97 ميردامادي‌‌‌ها،  «مباحث رفتاري» است. مربي تربيتي هر پايه مسائل رفتاري را به دانش‌آموزان آموزش مي‌دهد و اولياء هر ماه دانش‌آموزان را مي‌سنجند و  به آن‌ها امتياز مي‌دهند. در مناسبت‌هاي متفاوت اين امتيازات جمع شده و به دانش‌آموزان جوایزی اهدا می‌شود.